اثرات ناشی از سوء مصرف استروئیدهای آنابولیک

آنابولیک استروئیدها، فرم سنتتیک هورمون مردانه تستسترون می باشند. 2 اثر مشخص و اصلی روی بدن دارند.
– اثرات آنابولیکی یا همان ساخت عضله
– اثرات آندروژنیکی یا همان افزایش هورمون مردانه
با مشاهده اثرات افزایش حجم و قدرت، مصرف آن در ورزش بالا رفت. به طوری که امروزه به ندرت ورزش قدرتی می توان یافت که استروئید در آن دخیل نباشد.
تهیه ی استروئید ها به روش های غیر قانونی، سبب شده که این مواد در همه جا به راحتی یافت شود. امروزه بزرگترین مصرف کننده های استروئید ها، افرادی می باشند که در زمینه ی زیبایی فعالیت می کنند.
استروئیدهای آنابولیک با کورتیکواستروئیدها (پردنیزولون و کورتیزول) که در درمان آسم، مشکلات پوستی و یا به عنوان ضد التهاب استفاده می شوند، متفاوتند. کورتیکواستروئیدها اثرات ساخت عضله و یا افزایش هورمون مردانه را ندارند. منظور از واژه استروئید همان استروئید آنابولیک می باشد.

عوارض جانبی:
همه ی داروها، پتانسیل ایجاد عوارض جانبی را دارا هستند و آنابولیک استروئیدها از این امر مستثنی نمی باشند. این عوارض جانبی می تواند به دلیل پاسخ غیر طبیعی یک شخص به یک دارو باشد و یا می تواند به دلیل استفاده بیش از حد از آن دارو باشد. به یاد داشته باشید، آنچه برای یک شخص سالم و ایمن باشد، ممکن است برای دیگری خطرناک باشد. به طور کلی هر چه میزان مصرف استروئید بالاتر باشد، میزان بروز عوارض بیشتر خواهد بود و عواقب جدی تری را به دنبال خواهد داشت. البته دیده شده حتی برخی افراد با دوزهای پایین تر نیز این عوارض را تجربه می کنند. همچنین مصرف برخی داروهای دیگر می تواند اثرات استروئیدها را تشدید کند.

Skin (پوست)
آکنه یکی از عوارض شایع مصرف استروئید می باشد و معمولا در ناحیه پشت و کمر ظاهر می شود. هر چه میزان مصرف استروئید بالاتر رود، میزان آکنه بیشتر خواهد شد. برای به حداقل رساندن عوارض، توصیه می شود که پوست تمیز نگه داشته شود و از مواد چرب استفاده نشود. ظاهر شدن آکنه معمولا به کندی صورت می گیرد. بخصوص در افرادی که نسبت به این مشکل حساس هستند. در صورت مشاهده باید مصرف استروئید قطع شود. معمولا 3 الی 4 هفته طول می کشد تا رفع شود. در صورتیکه بعد از این بازه زمانی رفع نشود، توصیه می شود پزشک خود را از مصرف استروئید آگاه کنید.

Breasts (سینه) ژنیکوماستی

ادامه مطلب در لینک زیر

استروئیدهای آنابولیک چه هستند و چه عوارضی دارند

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

آشنایی کامل با دکتر جیم استوپانی

د نوامبر 15 , 2021
جیم استوپانی مدرک دکترای خود در رشته فیزیولوژی ورزشی را با معدل A از دانشگاه کنتیکت دریافت کرده است. وی پس از فارغ التحصیلی به عنوان محقق در موسسه John B. Pierce و دپارتمان فیزیولوژی سلولی و مولکولی دانشگاه Yale فعالیت کرده است. جیم در دوره پسا دکتری خود روی […]

You May Like