بررسی عملکرد و کارکرد گلوتامین در بدن

برخی گلوتامین را جزء اصلی بدنسازی می دانند اما بعضی دیگر معتقدند که ارزش اینهمه سر و صدا را ندارد. گلوتامین توسط آنزیم سازنده گلوتامین از گلوتامات و آمونیاک ساخته می‌شود. بیش‌ترین درصد ساخت گلوتامین در عضلات صورت می‌گیرد اما به صورت جزئی از مغز و شش‌ها نیز آزاد می‌گردد.

اگر بدن تان یک باشگاه ورزشی – تفریحی برای مکمل ها بود، آنگاه گلوتامین را همه جا می دیدید: در کنار استخر، در حال صحبت کردن با مدیران باشگاه، در حال بازی تنیس و … .

گلوتامین بعنوان فراوان ترین آمینو اسید در بدن می تواند در بافت عضلانی، پلاسما و تقریبا در تمام فراورده های حیوانی که شما مصرف می کنید، وجود داشته باشد. آن بطور متوسط، کمی بیش از ۵ درصد از آمینو اسیدهای موجود در منابع پروتئین حیوانی مانند گوشت ها، لبنیات و تخم مرغ را تشکیل می دهد. ممکن است زیاد بنظر نرسد اما شک نکنید که گلوتامین برای طیف وسیعی از فرایندهای بدنی، بسیار مهم است.

چیزی به این مهمی باید یک اسید آمینه ضروری باشد، درست است؟ نه دقیقا. گلوتامین یک اسید آمینه نیمه ضروری در نظر گرفته می شود. این بدان معناست که بدون شما در شرایط عادی و نرمال – نه همیشه – می تواند مقدار کافی از آن را برای رفع نیازهای خود تولید کند. بعبارت دیگر در شرایطی که بدن تان تحت فشار شدید است، شما باید منابع رژیمی گلوتامین را مصرف نمایید.

گلوتامین بعنوان یک مکمل، طرفداران پر و پا قرص بسیاری دارد؛ همچنین مخالفانی دارد که می گویند مکمل گلوتامین فقط برای بیماران دچار سوختگی که دوره نقاهت را سپری می کنند، موثر است. در مطلب زیر با استناد به تحقیقات علمی به شما خواهیم گفت که آیا مکمل گلوتامین برایتان مناسب است یا نه!

گلوتامین چیست؟

گلوتامین در بدن انسان هنگامی ایجاد می شود که اسید آمینه غیر ضروری گلوتامات (یا اسید گلوتامیک) تجزیه شده و به مولکول های آمونیاک حاوی نیتروژن متصل می شود. گلوتامین را مانند نوعی اسفنج نیتروژن دار در نظر بگیرید. آن، آمونیاک را جذب کرده و نیتروژن را بین بافت ها حمل و نقل می کند که در آنجا برای رشد سلول و ترمیم بافت و بسیاری از کارهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. گزارش شده که حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از کل نیتروژن حاصل از تجزیه پروتئین، به شکل گلوتامین منتقل می شود. گلوتامین همچنین می تواند به گلوتامات قابل سنتز تجزیه شود که این امر، گلوتامین را به یک منبع حیاتی از آمونیاک و نیتروژن مبدل می سازد.

تقریبا ۷۰ درصد از گلوتامین داخلی بدن شما در ماهیچه اسکلتی تولید شده و از آنجا به روده کوچک، کلیه ها و گلبول های سفید خون منتقل می شود. اینها، مکان های عمده مصرف گلوتامین هستند.

مقادیر داخلی این آمینو اسید به عوامل مختلفی بستگی دارد: بارداری و شیردهی، ذخایر گلوتامین بدن را بطور قابل ملاحظه ای تخلیه می کند. علاوه بر این، ورزش بسیار سنگین، بیماری، کسالت، قحطی یا روزه داری، رشد و نمو سریع و سایر شرایط استرس فیزیولوژیکی شدید باعث کاهش گلوتامین بدن می شود. اینها برخی از شرایطی هستند که افزایش مصرف گلوتامین یا مصرف مکمل گلوتامین می تواند مناسب باشد.

گلوتامین چه کاری انجام می دهد؟

ادامه مطلب در لینک زیر

همه چیز درباره مکمل گلوتامین

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

نکات بدنسازی برای مبتدیان

د نوامبر 15 , 2021
بدنسازی و موفقیت در آن فوت‌های کوزه‌گری دارد که هر ورزشکار مبتدی از آن خبر ندارد. اگر بدنساز مبتدی هستید یا می‌خواهید از فردا باشگاه بروید، برای اینکه بتوانید در بدنسازی موفق شوید بهتر است که از نکات مهم برای بدنسازان مبتدی آگاهی داشته باشید تا راه را از همین […]

You May Like