علائم و درمان عفونت ادراری

عفونت ادراری به معنی عفونت در هریک از قسمت‌های دستگاه ادراری است و می‌تواند کلیه‌ها، مجاری ادراری و یا مثانه را درگیر کند. این بیماری در میان افراد مختلف از جمله کودکان، کهنسالان و بیماران مبتلا به دیابت بسیار رایج است. زنان نیز به دلیل ساختار دستگاه ادراریشان بیشتر از مردان به آن مبتلا می‌شوند و حتی ممکن است بیشتر از یکبار عفونت ادراری را تجربه کنند. این نوع عفونت با مصرف آنتی‌بیوتیک زیر نظر پزشک از بین می‌رود اما اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند.

 علت عفونت ادراری چیست؟

ساختار دستگاه ادراری به گونه‌ای ست که معمولاً از ورود باکتری‌های مهاجم جلوگیری می‌کند، اما بعضی وقت‌ها باکتری‌ها از دیوار دفاعی می‌گذرند و از طریق مجرای ادراری وارد می‌شوند و پس از آن به سمت مثانه حرکت می‌کنند. در این میان، عواملی هم وجود دارند که ورود باکتری‌ها را آسان‌تر می‌کنند. به عنوان مثال استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری توسط بانوان، احتمال بیماری عفونت ادراری را بالا می‌برند.

سنگ کلیه، پروستات بزرگ‌شده، اختلالات و غیرعادی بودن دستگاه ادراری و همچنین ضعف در سیستم ایمنی بدن از دیگر عواملی هستند که خطر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش می‌دهند.

چرا عفونت ادراری در زنان بیشتر است؟

 ساختار دستگاه تناسلی زنان و کوتاه بودن مجرای ادرار آن‌ها، باعث شده عفونت ادراری در زنان شایع‌تر از مردان باشد. خیلی از زنان ممکن است چندین بار به این عفونت مبتلا ‌شوند. زنان یائسه به دلیل این که استروژن بدنشان کم‌تر است، بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت ادراری بوده یا شدت علائم عفونت ادراری در آنها بیشتر خواهد بود.

علائم عفونت ادراری را بشناسیم

 تکرر ادرار از نشانه‌های متداول عفونت ادراری است اما گاهی این بیماری بدون این که نشانه‌ای داشته باشد افراد را گرفتار می‌کند، در نتیجه آزمایش‌ دوره‌ای ادرار راه موثری برای تشخیص این بیماری است. از دیگر علائم عفونت ادراری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوزش هنگام ادرار کردن
  • درد لگن در خانم‌ها
  • درد مقعد در آقایان
  • کم حجم شدن ادرار
  • بد بو شدن ادرار
  • تغییر رنگ ادرار ( صورتی یا قهوه‌ای شدن آن)
  • دیدن لکه‌های خون در ادرار

با دیدن این علائم باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنیم.

راه‌های درمان عفونت ادراری چیست؟

ادامه مطلب در لینک زیر

روش های جلوگیری از عفونت ادراری

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

عادت های اشتباهی که عامل چاقی هستند

پ سپتامبر 30 , 2021
برخی عادات غذایی اگرچه سالمند اما در واقع انتخاب ھای غلطی ھستند که بین ما و ھدف رژیمی ما فاصله می اندازند.رایج ترین عادات سالمی که با کناره گیری از افراط در آنها نتایج رضایتبخش و ماندگاری از کاھش وزن خواهید گرفت، از این قرارند: زیاده روی در مصرف مواد […]

You May Like