آیا پپتیدها نوعی استروئید هستند؟

تا به امروز، بحث و گفتگوی زیادی در مورد استفاده از پپتایدها در رسانه ها وجود داشته است. با توجه به این موضوع، در ادامه به برخی از این سوالات در خصوص پپتیدها پاسخ داده خواهد شد تا برخی از این مباحث برای همیشه حل و فصل شوند. افراد بسیاری هستند که در مورد استفاده از پپتایدها سوالات زیادی را در ذهن خود می پرورانند؛ اینکه آیا می توانند با خیال راحت از آنها استفاده کنند یا اینکه حتی آنها قانونی هستند یا خیر.

نکته جالب توجه در مورد پپتایدها این است که اکثر افرادی که در مورد آن سوال می پرسند، این ماده را به عنوان جدیدترین دارو در بازار و یک راه حل سریع و جادویی می پندارند. در پاسخ به سوال این افراد در مورد عملکرد آنها و افزایش یا کاهش وزن باید پرسید که هدف آنها دقیقا از مصرف پپتایدها چیست؟ و پس از بررسی این موضوع، آیا این دارو ها برای وضعیت شخص مورد نظر با وجود تمامی اثرات جانبی و عوارض شناخته شده و ناشناخته اصلا مناسب هست یا خیر؟!

آیا پپتیدها نوعی استروئید هستند؟

پاسخ این سوال به آسانی “خیر” است. دوم این که استروئید ها و پپتایدها هیچکدام در طبقه بندی مکمل قرار نمیگیرند و هر دو دارو میباشند. همچنین هر دو دسته از جمله مواد ممنوعه به حساب می آیند و استفاده از آنها در هرگونه فعالیت ورزشی دوپینگ محسوب میشود و غیر قانونی میباشند. اما این مسئله تا حدودی پیچیده به نظر می رسد. پس بیایید بررسی کنیم که پپتایدها چه هستند؟ در دنیای بدنسازی و پروش اندام، پپتایدها با هدف افزایش انرژی، چربی سوزی، تقویت و رشد عضلات و بهبود توانایی های ورزشی مورد سوء مصرف دارویی قرار می گیرند. اگر هورمون را به عنوان درختی در نظر بگیریم که از شاخه های پروتئینی بسیار و حتی شاخه های کوچک پپتایدی تشکیل شده است، به راحتی می توان دید که در صورت استفاده اشتباه و نابجا از پپتاید ها، سوء مصرف آنها با عوارض جانبی زیادی نیز همراه خواهد بود.

از سوی دیگر، پپتیدها نسبت به ترکیبات هورمونی بسیار کوچکتر هستند و برای تحریک گیرنده های خاصی برای ترشح بیشتر هورمون های رشد طراحی شده اند. در اصل، از پپتیدها می توان برای افزایش یا کاهش وزن، ریکاوری، کاهش التهاب و از همه مهمتر در بسیاری از درمان های جدید برای طیف وسیعی از اختلالات بهره مند شد. مورد مصرف این داروهای نوظهور درمان بیماری هاست و بنابراین استفاده برای افزایش عضله سازی و یا چربی سوزی و…استفاده نا صحیح از آنهاست و به همین دلیل به این قبیل استفاده ها سوء مصرف گفته میشود.

برای درک بهتر این مسئله، ما باید در ابتدا و به صورت مختصر از نحوه عملکرد سیستم های بدن آگاهی یابیم. در مغز ما غده کوچکی به نام غده هیپوفیز وجود دارد. علیرغم کوچک بودن آن، این غده مسئول کنترل سایر غدد هورمونی در بدن است. به عنوان مثال، آدرنال و تیروئید که برای کنترل بدن و سلامت عمومی شما بسیار حائز اهمیت می باشند؛ توسط هیپوفیز کنترل میشوند. مطابق با منابع پزشکی، به منظور حفظ تعادل پایدار در بدن، غده هیپوفیز، سیگنال هایی را به سیستم گردش خون و به منظور کنترل هورمون های سایر غدد و اندام شما ارسال می نماید. این هورمون ها بدن شما را قوی و سالم نگه می دارند. اما متأسفانه با افزایش سن، آنها رو به زوال می روند. یکی از جنبه های درمانی داروهای پپتایدی به منظور بهبود سیستم هورمونی سالمندان و همچنین کودکان با اختلال رشد میباشد.

یکی از هورمون های مترشحه از غده هیپوفیز مغز، هورمون رشد انسانی یا GH (HGH) است. هورمون رشد مسئول تنظیم عملکرد بدن، سیستم گوارش و حفظ سطح انسولین میباشد. اما در مورد سیگنال های غده هیپوفیز چطور؟ هورمون آزادکننده هورمون رشد یا GHRH که از هیپوتالاموس سرچشمه می گیرد؛ اینجاست که دسته‌ای از پپتاید ها این نقطه را هدف میگیرند.

پپتیدها چگونه کار می کنند؟

ادامه مطلب در لینک زیر

تفاوت پپتاید و استروئید به همراه بررسی اثرات و عوارض جانبی پپتاید ها

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

مکمل های بهبود دهنده ی عملکردهای ورزشی در منزل

ی دسامبر 19 , 2021
در این مقاله به مباحث زیر خواهیم پرداخت: تاثیرات کم تحرکی تغییر سبک زندگی مکمل ها نتیجه گیری ورزش باعث ارتقا سلامتی و افزایش طول عمر می شود. بارزترین فواید ورزش عبارتند از بهبود سیستم قلبی تنفسی، تقویت دستگاه ماهیچه ای اسکلتی، افزایش متابولیسم و تناسبات بدن. ورزش همچنین باعث […]

You May Like