کوآنزیم Q10 بر روی ورزشکاران چگونه عمل می کند

ممکن است از قبل بدانید که کوآنزیم Q10 از سلامت قلب پشتیبانی می کند ، اما آیا می دانید شواهد جدید نشان می دهد که این ویتامین می تواند عملکرد ورزشی و استقامت ورزشی را نیز بهبود بخشد؟ کوآنزیم Q10 یک مولکول آنتی اکسیدانی شبیه ویتامین است که روند بیولوژیکی تولید آدنوزین تری فسفات (ATP) یا متابولیسم انرژی را تسهیل می کند. ATP انرژی لازم برای اکثر اقدامات سلولی بدن انسان را تأمین می کند و به عنوان سوخت اصلی سلول برای تامین انرژی خود شناخته می شود.

این کوآنزیم که “یوبی کوئینون” هم نامیده می شود، یک آنتی اکسیدان قوی است که در غشای داخلی میتوکندری تمام بافت ها یافت می شود که نام شیمیایی آن “2 و 3- دی متوکسی 5- متیل بنزوکوئینون” می باشد، ترکیبی محلول در چربی است و ساختمان آن شبیه ویتامین K می باشد.

کوآنزیم Q10، همانطور که گفته می شود ، همچنین از سلامت قلب حمایت می کند، به کاهش خستگی کمک می کند و فشار خون را در سطح سالم نگه می دارد. در حقیقت ، با توجه به اینکه بیشتر ورزش های استقامتی به حرکات انفجاری ، قدرتی ، سرعتی و رفاه قلب و عروق وابسته هستند ، کوآنزیم Q10 ممکن است یکی از بهترین مکمل ها برای انجام حرکات و ورزش های استقامتی باشد. به صورت کلی این ویتامین در تولید انرژی داخل سلولی نقش حیاتی دارد. وظیفه آن در انتقال الکترون ها در زنجیره انتقال الکترون میتوکندری ها و کمک به سنتز آدنوزین تری فسفات در غشای آن ها می باشد.

کوآنزیم Q10 یک آنتی اکسیدان محلول در چربی

همچنین این ویتامین یک آنتی اکسیدان محلول در چربی است که از پراکسیداسیون لیپید های غشایی جلوگیری کرده، به تثبیت غشای سلول کمک می کند و سبب حفظ استحکام و عملکرد سلول می شود. یکی دیگر از کارایی های این ویتامین این است که سبب تحریک سیستم ایمنی بدن می شود. تولید و جذب این کوآنزیم در تمام سلول های بدن به ویژه در قلب، کبد، کلیه و لوزالمعده از اسید آمینه تیروزین ساخته می شود و نقش مهمی را در تولید انرژی داخل سلولی آن ها دارد.

برای سنتز این ماده در بدن به چندین کوفاکتور از جمله ویتامین های B12, B6, B2، اسید فولیک ، نیاسین، پانتوتنیک اسید و ویتامین C نیاز است. توانایی تولید کوآنزیم Q10 در بدن با افزایش سن کاهش می یابد. جذب کوآنزیم Q10 موجود در غذا (یا مکمل ها) از روده باریک و تحت تاثیر حضور غذا صورت می گیرد، یعنی با معده خالی، کمتر و به همراه غذای چرب، بیشتر جذب می شود.

کوآنزیم Q10 چگونه عمل می کند؟

ادامه مطلب در لینک زیر

کوآنزیم کیو 10 ماده ای قوی برای ورزشکاران استقامتی

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

مس گینر یا ویت گینر

د اکتبر 18 , 2021
مکمل گینر چیست چه کسانی باید گینر استفاده کنند  هنگامیکه برای اولین بار به دنیای تمرین و بدنسازی وارد می شوید، با تعداد زیادی از اطلاعات روبه رو می شوید که می توانند در رسیدن به بدن مطلوب شما را یاری دهند. درحالیکه بسیاری از این اطلاعات به راحتی قابل […]

You May Like