بیش تمرینی یا تمرین زدگی چیست

بیش تمرینی واژه ای است که برای ورزش بیش از اندازه به کار برده می شود. در حالت بیش تمرینی ورزشکار در هنگام تمرین، قدرت کمتر و احساس ضعف دارد و دچار اختلالات خلقی می شود.به بیش تمرینی می توان به عنوان، فرایندی ورزشی و غیرورزشی نگریست؛ که بطور منفی بر ورزشکار تاثیر می گذارد و در نهایت باعث خستگی، اختلال خلقی و افسردگی شود.

نشانه های بیش تمرینی

  1. خستگی، وجود خستگی باعث افت عملکرد ورزشی می شود و اگر این خستگی خیلی شدید باشد؛ ماه ها طول می کشد تا ورزشکار ریکاوری کند.
  2. افت عملکرد ورزشی، معمول ترین نشانه بیش تمرینی افت عملکرد ورزشی است.
  3. بیماری و آسیب دیدگی، بیش تمرینی می تواند با حجم زیاد تمرین همراه باشد و اگر این حجم زیاد در مدت زمان طولانی صورت گیرد، منجر به آسیب می شود.
  4. تغییر روانی: ورزشکار انگیزه را از دست بدهد و یا میل جنسی در او کاهش یابد.
  5. اختلال خواب، در اثر بیش تمرینی دستگاه عصبی و هورمونی تحت تاثیر قرار گرفته و ورزشکار دچار اختلال خواب می شود.

ارتباط تمرین زدگی و اختلال خواب:حتی اگر از رژیم غذایی مناسبی پیروی کنید و زمانی کافی را به ریکاوری اختصاص دهید، بیش تمرینی باعث کمبود خواب شما خواهد شد. بی خوابی یا خواب بی کیفیت از علایم بیش تمرینی می باشند که این امر باعث کاهش بهبود بدن می شود، چرا که خواب یکی از مهم ترین عوامل برای ساخت عضلات و افزایش قدرت می باشد. طبق نظریات بنیاد ملی خواب، هنگام خواب، بدن هورمون های عضله ساز از جمله هورمون رشد را ترشح می کند. در طول خواب عمیق بدن جریان خون عضلات را افزایش می دهد که باعث افزایش ریکاوری آنها می شود. در واقع بسیاری از فرایندهای ترمیمی بدن بیشتر یا منحصرا در طول خواب اتفاق می افتند. در نتیجه چند ساعت دیر خوابیدن در طول شب توانایی های بدن را جهت انجام فرایندهای ترمیمی دچار اختلال خواهد کرد. بیش تمرینی و کمبود خواب می توانند به یک چرخه معیوب تبدیل شوند. هر چه قدر بیشتر تمرین کنید، بدن کمتر قادر به خوابیدن و ریکاوری خواهد بود و شرایط شما بد و بدتر خواهد شد. به گفته ی بنیاد ملی خواب مقدار متوسطی از انجام تمرینات با شدت بالا در طول هفته می تواند باعث بهبود کیفیت خواب شود. فقط اطمینان حاصل کنید که به اندازه ی کافی روزهایی را به استراحت کردن اختصاص می دهید و از رژیم غذایی مناسبی پیروی می کنید. هرچند که تحقیقات هنوز کاملا ثابت نکرده اند که ورزش قبل از خواب باعث بی خوابی می شود، اما هوشمندانه تر است که تا چند ساعت قبل از خواب ورزش نکنید.

ارتباط بیش تمرینی و عدم تعادل هورمون ها:

ادامه مطلب در لینک زیر

بیش تمرینی چیست؟ مضرات تمرین بیش از حد

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

مکمل بتاآلانین و فواید مصرف آن

پ سپتامبر 30 , 2021
بتاآلانین (Beta-Alanine) یک مکمل مشهور میان ورزشکاران و علاقه‌مندان به تناسب اندام است.بتاآلانین یک آمینواسید غیرضروری است که برخلاف سایر آمینواسیدها، بدن از این آمینواسید برای ساخت پروتئین استفاده نمی‌کند. در عوض این آمینواسید با اسید آمینه هیستیدین ترکیب می‌شود و سبب تولید کارنوزین می‌شود سپس کارنوزین در عضلات اسکلتی […]

You May Like