بعد از تمرین چه بخوریم

احتمالا شما هم از زمره کسانی هستید که در مورد این موضوع بلاتکلیف بوده و درست نمی دانید تغذیه تمرینی شما چگونه باید باشد. قبل ورزش چه بخوریم؟ در حین آن چگونه سوخت رسانی به عضلات را تامین کنیم؟ بعد از ورزش چه؟ از چه گروه های مواد غذایی باید استفاده کرد؟ آیا ورزش کردن می تواند مجوزی بر مصرف نامحدود غذا باشد؟

اگر یک بدنساز مصمم و جدی هستید و هدف شما این است تا نتیجه ی بهتری به دست آورید حتما باید به تغذیه بعد از تمرین توجه داشته باشید و آن را در راه کسب هدف از ضروریات بدانید. مطمئنا چندین بار این جمله را شنیده اید که عضله سازی و افزایش قدرت صورت نمی گیرد مگر این که بعد از انجام تمرین به ریکاوری بپردازید. ریکاوری الزاما باید بلافاصله بعد از پایان تمرین شروع شود زیرا بلافاصله بعد از پایان تمرین ترشح هورمون کورتیزول (استرس زا) و فرایند کاتابولیسم (تخریب عضله) در اوج است .

بعد از پایان یک جلسه تمرینی عضلات ضعیف هستند و با انجام تمرین های شدید دچار پارگی های مویرگی ( ریز آسیب ) شده اند؛ البته توجه داشته باشید که اگر عقیده فرد هدفمند از تغذیه بعد از تمرین خوردن همبرگر و غذاهای سرخ کردنی است باید کسب فواید عضلانی به همراه تفکیک عضلات را فراموش کند.

اهمیت تغذیه بعد از تمرین باید ها و نباید ها

بعد از انجام تمرین٬ تجزیه و تحلیل پروتئینی افزایش و سنتز پروتئین کاهش می یابد و بدین طریق ذخایر گلیکوژنی (انرژی عضلانی ) مصرف می شود. حال اگر نتوانید به احیای ذخایر گلیکوژنی بپردازید پس دیگر نمی توانید در جلسه های آتی تمرینی به شرایط مطلوب دست یابید؛ بدین معنی که طی تمرین انرژی تان کاهش می یابد و این مسئله منجر به کاهش عضله سازی و آنابولیسم عضلانی می شود .
اگر کاهش ذخایر گلیکوژنی ادامه پیدا کند در نتیجه با کاهش حجم عضلانی روبه رو خواهید شد و بدن در این شرایط با افت و از بین رفتن عضلات مواجه می شود. از آنجایی که گلیکوژن باعث جذب آب در عضلات می شود پس احیای مجدد سلول های تشنه که در رشد عضلانی نقش مهمی دارند نیز بخش مهمی از کار است
پس اگر به این بخش از تغذیه (تغذیه بعد از تمرین) اهمیت ندهید؛ اجراهای تمرینی در جلسات بعدی با مشکل مواجه خواهد شد و فرد ورزشکار دیگر وضعیت بالقوه مناسبی برای اجرای تمرین نداشته و کسب فواید نیز به خوبی سابق صورت نمی گیرد.

با عدم مصرف ماده غذایی و یا غذای اشتباه در وعده پس از تمرین٬ در دراز مدت عضلات زیادی را از دست خواهیم داد بنابراین با توجه به این مسائل باید دقت بسیار زیادی روی مسئله تغذیه بعد از تمرین داشته باشید.
حال در این بخش حتما این سوال پیش می آید که تغذیه بعد از تمرین باید شامل چه مواردی باشد؟ بعد از تمرین باید دو وعده غذایی داشته باشیم که یکی از آنها باید ۵ الی ۱۰ دقیقه پس از تمرین باشد و دیگری را ۱ الی ۲ ساعت پس از آن صرف کرد؛ البته برای این مسئله دلایل خاصی وجود دارد.

فواید خوردن وعده غذایی بلافاصله پس از تمرین

ادامه مطلب در لینک زیر

بهترین تغذیه بعد از تمرین چیست و چگونه باید باشد؟

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

میزان مصرف آب در حین ورزش چقدر باشد بهتر است

پ سپتامبر 30 , 2021
این که در طول ورزش  چه مقدار آب بخوریم به چند فاکتور بستگی دارد.اولا چه مدت زمانی ورزش می کنید، چقدر آن ورزش سنگین است و در چه دمایی ورزش می کنید.همه اینها بر میزان مایعی که از طریق عرق از دست می دهید تاثیر می گذارد. چرا باید هنگام […]

You May Like