بهترین منابع ویتامین D

ویتامین D یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که بدن ما برای رشد و استحکام استخوان‌ها به آن نیاز دارد. ویتامین دی با کنترل تعادل کلسیم و فسفر، افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع از کلیه، مانعِ بروز مشکلاتی همچون پوکی استخوان می‌شود. امروزه در سراسر جهان بسیاری از افراد دچار کمبود ویتامین D هستند. اغلب تغذیه‌ی نادرست و عدم دسترسی به نور خورشید دلیل این مشکل است. در ادامه ما را همراهی کنید تا منابع ویتامین D را به شما معرفی کنیم.

غذاها و خوراکی‌هایی که منابع ویتامین D هستند:

غذاهای بسیار کمی در طبیعت حاوی ویتامین D هستند. از بین این غذاها گوشت ماهی چرب (مثل ماهی قزل‌آلا، ماهی سالمون، ماهی تن و ماهی خال‌مخالی) و روغن ماهی بهترین منابع ویتامین D محسوب می‌شوند. همچنین مقدار کمی ویتامین D در جگر گاو، پنیر و زرده تخم مرغ وجود دارد. ویتامین موجود در این مواد غذایی، به‌شکل ویتامین D3 و نوع متابولیت آن ‌‌25(OH)D‌ است. بعضی از قارچ‌ها مقدار متفاوتی ویتامین D2 تولید می‌کنند. قارچ‌های غنی‌شده با ویتامین D2 هم موجود است که تحت‌شرایط کنترل‌شده با نور فرابنفش قرار گرفته‌اند.در رژیم غذایی آمریکایی‌ها، غذاهای غنی‌شده بیشترین ویتامین D را تأمین می‌کنند. برای ‌مثال، تقریبا تمام تهیه شیرها در آمریکا به‌طور داوطلبانه شیر را با ۱۲۰ واحد (IU) ویتامین D در هر فنجان شیر غنی می‌کنند.

غذاهای حیوانی:غذاهای حیوانی مقداری ویتامین D را به‌صورت 25(OH)D تولید می‌کنند. ظاهرا این مقدار در افزایش غلظت سرمی 25(OH)D، حدود ۵ برابر قوی‌تر از ویتامین اصلی است. پژوهشی نشان داد که درنظرگرفتن مقدار سرمی 25(OH)D در گوشت، مرغ، بوقلمون و تخم‌مرغ می‌تواند بسته به نوع غذا، مقدار تخمینی ویتامین D در غذا را از ۲ تا ۱۸ برابر افزایش دهد.

علائم و نشانه های کمبود ویتامین D چیست؟

ادامه مطلب در لینک زیر

چه غذاهایی سرشار از ویتامین D هستند؟ همه چیز درمورد ویتامین د

 

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

روش های طبیعی افزایش هورمون تستوسترون

ی سپتامبر 12 , 2021
تستوسترون (testosterone) یکی از مهمترین هورمون های آنابولیک یا سازنده در بدن برای رشد است. ترشح این هورمون در بدن قبل از تولد شروع می شود. به طور کلی مطالعات نشان داده‌اند که اندازه این هورمون در بدن مردان 20 برابر خانم هاست. به همین دلیل تستوسترون را هورمون آندروژن […]

You May Like